ÎN TIMP CE TOATĂ LUMEA SE FRĂMÂNTĂ CU PRIVIRE LA MAŞINILE ELECTRICE CHINEZEŞTI, O NOUĂ AMENINŢARE PÂNDEŞTE DIN PARTEA CHINEZILOR ÎNTR-UN ALT SEGMENT AL SECTORULUI EUROPEAN AL TRANSPORTULUI: AUTOBUZELE ELECTRICE
Companiile chinezeşti deţin o treime din piaţa de autobuze electrice a Europei, iar producătorii locali de autobuze vor ca UE să se implice, notează Politico.
O cincime din maşinile electrice vândute în Europa anul trecut au provenit din China, iar ONG-ul Transport & Environment se aşteaptă ca acest procent să urce la un sfert în acest an.
Îngrijorări similare există cu privire la sectorul autobuzelor: China s-ar putea folosi de dimensiunea pieţei sale interne, unde aproape toate autobuzele sunt electrice, şi de costurile mai scăzute de producţie, pentru a-şi zdrobi rivalii europeni.
Deocamdată, însă, autorităţile de la Bruxelles nu dau atenţie apelurilor industriei de investigare a producătorilor chinezi de autobuze pentru subvenţii inechitabile. Industria se schimbă rapid graţie unei decizii a UE de interzicere a comercializării de autobuze poluante până în 2035. Aceasta dă impuls pieţei autobuzelor care nu folosesc carburanţi fosili, în special autobuze electrice.
Autobuzele urbane sunt în prim plan pentru electrificare. Iar acesta este un sector unde companiile chinezeşti sunt jucători puternici.
Anul trecut, cei mai mari 12 producători ai continentului au vândut 5.107 autobuze electrice, aproape o treime fiind fabricate de companiile chineze Yutong, BYD şi joint venture-ul BYD cu compania britanică Alexander Dennis, şi Zhongtong.
Procentul este în scădere de la 41% în 2022, iar cota chinezilor s-a diminuat graţie unei creşteri puternice a producţiei de autobuze de către MAN din Germania şi Solaris din Polonia.
Brandul chinez BYD se bucură însă de o prezenţă în creştere.
Are planuri ambiţioase pentru piaţa maşinilor electrice şi este un jucător dominant în segmentul autobuzelor electrice cu fabrici în UK, Olanda şi Ungaria.
În ianuarie, BYD a reuşit să câştige un contract pentru 92 de autobuze cu o valoare de 43 milioane de euro pentru compania flamandă de transport public De Lijn, o pierdere usturătoare pentru producători locali ca Van Hool sau producătorul olandez de autobuze VDL Bus & Coach. Acordul conţine o prevedere suplimentară pentru furnizarea unui număr total de 500 de autobuze pe viitor, ceea ce i-ar aduce BYD 234 milioane de euro.
Van Hool şi-a declarat falimentul luna trecută. VDL pretinde că BYD este masiv subvenţionat de guvernul chinez.
Deocamdată, Comisia Europeană nu a luat în vizor segmentul autobuzelor la scara la care a făcut-o cu maşinile electrice.
Dar companiile europene speră că Bruxelles-ul va ţine sub observaţie piaţa.
SURSA:https://www.zf.ro/business-international/timp-toata-lumea-framanta-privire-masinile-electrice-chinezesti-22376058