Brandul de apă minerală Borsec a transformat Romaqua în cel mai mare angajator din industria băuturilor
Romaqua Group a avut în 2017 o cifră de afaceri de 725 mil. lei, în creştere cu 5% faţă de anul anterior ♦ Borsec este cel mai vechi brand din portofoliul grupului, care mai produce sucurile Giusto sau berea Albacher pe două pieţe unde concurează cu multinaţionale precum Coca-Cola, Pepsi, Heineken şi Asahi (Timişoreana şi Ursus).
Peste 15 ţări din Europa, dar şi din lume se numără printre clienţii brandului de apă minerală Borsec, născut în România, deşi intenţia clară a brandului este de a se adresa consumatorului român. Având mai bine de două secole în spate, Borsec s-a poziţionat ca cel mai vechi, dar şi cel mai vândut brand de apă minerală de pe piaţa locală, într-un sector al apelor îmbuteliate cu o valoare de 2,2 miliarde de lei în 2017. Cu 430 de milioane de litri vânduţi anul trecut, Borsec ajunge azi şi pe mesele cumpărătorilor din ţările vecine, dar şi dincolo de Ocean, deşi ca pondere în afaceri exporturile sunt mai mult simbolice.
Brandul Borsec s-a născut în 1803, an în care se spune că apa Borsecului a vindecat boala cetăţeanului vienez Valentin Gunther. Ulterior, punând bazele unei afaceri, el începe să comercializeze apa în Imperiul Austro-Ungar. Trei ani mai târziu, în 1806, începea îmbutelierea industrială a apei minerale în recipiente făcute din pământul Borsecului. În primul an, trei milioane de litri de apă îmbuteliată s-au vândut în zonele istorice ale României, în Ungaria şi la Viena.
De-a lungul timpului, îmbutelierea apei minerale naturale Borsec a fost făcută de mai mulţi întreprinzători, ajungând la o perioadă de stagnare în perioada 1916-1918, din cauza Primului Război Mondial, urmând să reitereze experienţa şi în perioada 1943-1945, în contextul celei de-a doua conflagraţii mondiale.
Din 1945, activitatea de îmbuteliere a fost preluată de o serie de antreprenori până la naţionalizarea din 1948.
Patru ani mai târziu, în 1952, s-au pus bazele unei noi hale de îmbuteliere şi s-a efectuat conectarea fabricii la localitatea Topliţa, iar în 1977 s-au dezvoltat alte două hale de producţie în oraşul Borsec din judeţul Harghita. Ca urmare a acestor investiţii, Borsec a ajuns în Israel, Germania, Italia şi chiar Arabia Saudită.
Din 1998, activitatea de îmbuteliere a redevenit un business privat, sub umbrela Romaqua Group, care a investit peste 220 de milioane de euro în ultimele două decenii. Punctul de plecare a fost compania de stat Comchim, care era pe atunci cel mai mare distribuitor de produse chimice şi materii prime pentru laboratoare. Compania s-a dezvoltat pe segmentul băuturilor răcoritoare odată cu venirea în firmă, în 1993, a lui Octavian Creţu, unul dintre acţionarii Romaqua Group. La scurt timp după venirea lui, în companie a intrat şi Nicolae Palfi, al doilea mare acţionar al Romaqua.
În 1994, managementul companiei a depus cererea de privatizare prin metoda MEBO (preluarea companiei de către salariaţi), iar în 1995 Comchim a ieşit din mâinile statului. După restructurarea firmei şi trecerea pe profit, noii acţionari au demarat proiectul de intrare în producţie cu bani din fonduri proprii şi de la bănci.
„În 1998, am tăiat panglica pentru prima linie de PET pusă în funcţiune la Borsec. Nu renunţăm la branduri, ci le dezvoltăm. Am avut ambiţia de a dovedi că şi românii pot, că nu ne interesează vânzarea“, spunea în luna iunie 2018 Nicolae Palfi.
Grupul Romaqua avea în portofoliu doar două branduri acum 20 de ani, şi anume Borsec şi Stânceni. Astăzi, grupul mai deţine şi brandurile de băuturi Aquatique (apă), Giusto (suc), Dorfer şi Albacher (bere). Romaqua are peste 2.000 de angajaţi, repartizaţi în şase fabrici, în localităţile Borsec, Bucureşti, Buşteni, Sebeş şi Stânceni, ceea ce îl face să fie cel mai mare angajator din industria băuturilor.
Grupul este azi liderul pieţei de apă minerală şi unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa berii şi a băuturilor răcoritoare, cu o cifră de afaceri de 725 de milioane de lei în 2017, în creştere cu 5% faţă de anul anterior. Rezultatul de anul trecut a fost cel mai înalt nivel al businessului din istoria companiei.
Până la jumătatea anului 2019, Romaqua are în derulare investiţii de 30-40 de milioane de euro pentru renovarea fabricilor, dar şi pentru dezvoltarea unei noi fabrici în Azuga, judeţul Braşov, aceasta fiind una dintre cele mai mari investiţii realizate de o companie antreprenorială românească în zona de producţie.
Unde ajunge Borsec
Pentru brandul Borsec, în prezent, exportul este doar pentru imagine, reprezentând maximum 1,5% din cifra de afaceri. Cu toate acestea, Romaqua a ajuns să livreze în 17 ţări.
„Cele mai importante sunt Ungaria, SUA, Republica Moldova, Italia, Spania, Canada, China, Germania“, spune Mihaela Drăghici, director de PR la Romaqua Group.
alina.vasiliu@zf.ro