Brandul de apă minerală Borsec a transformat Romaqua în cel mai mare angajator din industria băuturilor

Romaqua Group a avut în 2017 o cifră de afaceri de 725 mil. lei, în creştere cu 5% faţă de anul anterior ♦ Borsec este cel mai vechi brand din portofoliul grupului, care mai produce sucurile Giusto sau berea Albacher pe două pieţe unde concurează cu multinaţionale precum Coca-Cola, Pepsi, Heineken şi Asahi (Timişoreana şi Ursus).

Peste 15 ţări din Europa, dar şi din lume se numără printre clienţii bran­dului de apă minerală Borsec, născut în România, deşi intenţia clară a brandului este de a se adresa consumatorului român. Având mai bine de două secole în spate, Borsec s-a poziţionat ca cel mai vechi, dar şi cel mai vândut brand de apă minerală de pe piaţa locală, într-un sector al apelor îmbuteliate cu o valoare de 2,2 miliarde de lei în 2017. Cu 430 de milioane de litri vânduţi anul trecut, Borsec ajunge azi şi pe mesele cumpă­ră­torilor din ţările vecine, dar şi dincolo de Ocean, deşi ca pondere în afaceri ex­porturile sunt mai mult simbolice.

Brandul Borsec s-a născut în 1803, an în care se spune că apa Borsecului a vindecat boala cetăţeanului vienez Valentin Gunther. Ulterior, punând bazele unei afaceri, el începe să comercializeze apa în Imperiul Austro-Ungar. Trei ani mai târziu, în 1806, începea îmbutelierea industrială a apei mi­nerale în recipiente făcute din pământul Borsecului. În primul an, trei milioane de litri de apă îmbuteliată s-au vândut în zonele istorice ale României, în Ungaria şi la Viena.

De-a lungul timpului, îmbutelierea apei minerale naturale Borsec a fost făcută de mai mulţi întreprinzători, ajungând la o perioadă de stagnare în perioada 1916-1918, din cauza Primului Război Mondial, ur­mând să reitereze experienţa şi în perioada 1943-1945, în contextul celei de-a doua conflagraţii mondiale.

Din 1945, activitatea de îmbuteliere a fost preluată de o serie de antreprenori până la naţionalizarea din 1948.

Patru ani mai târziu, în 1952, s-au pus bazele unei noi hale de îmbuteliere şi s-a efectuat conectarea fabricii la localitatea Topliţa, iar în 1977 s-au dezvoltat alte două hale de producţie în oraşul Borsec din ju­de­ţul Harghita. Ca urmare a acestor investiţii, Borsec a ajuns în Israel, Germania, Italia şi chiar Arabia Saudită.

Din 1998, activitatea de îmbuteliere a re­devenit un business privat, sub umbrela Rom­aqua Group, care a investit peste 220 de milioane de euro în ultimele două dece­nii. Punctul de plecare a fost compania de stat Comchim, care era pe atunci cel mai mare distribuitor de produse chimice şi materii prime pentru laboratoare. Compa­nia s-a dezvoltat pe segmentul băuturilor ră­co­ritoare odată cu venirea în firmă, în 1993, a lui Octavian Creţu, unul dintre acţionarii Romaqua Group. La scurt timp după veni­rea lui, în companie a intrat şi Nicolae Palfi, al doilea mare acţionar al Romaqua.

În 1994, managementul companiei a de­pus cererea de privatizare prin metoda MEBO (preluarea companiei de către sala­riaţi), iar în 1995 Comchim a ieşit din mâinile sta­tului. După restructurarea firmei şi tre­cerea pe profit, noii acţionari au demarat pro­iectul de intrare în producţie cu bani din fon­duri proprii şi de la bănci.

„În 1998, am tăiat panglica pentru prima li­nie de PET pusă în funcţiune la Borsec. Nu renunţăm la branduri, ci le dezvoltăm. Am avut ambiţia de a dovedi că şi românii pot, că nu ne interesează vânzarea“, spunea în lu­na iunie 2018 Nicolae Palfi.

Grupul Romaqua avea în portofoliu doar două branduri acum 20 de ani, şi anu­me Borsec şi Stânceni. Astăzi, grupul mai deţine şi brandurile de băuturi Aquatique (apă), Giusto (suc), Dorfer şi Albacher (bere). Romaqua are peste 2.000 de an­ga­jaţi, repar­ti­zaţi în şase fabrici, în localităţile Borsec, Bucureşti, Buşteni, Sebeş şi Stânceni, ceea ce îl face să fie cel mai mare angajator din industria bău­turilor.

Grupul este azi liderul pieţei de apă mi­ne­rală şi unul dintre cei mai mari jucă­tori de pe piaţa berii şi a băuturilor răco­ri­toare, cu o cifră de afaceri de 725 de milioane de lei în 2017, în creştere cu 5% fa­ţă de anul anterior. Rezultatul de anul tre­cut a fost cel mai înalt nivel al businessului din istoria companiei.

Până la jumătatea anului 2019, Romaqua are în derulare investiţii de 30-40 de milioane de euro pentru renovarea fabricilor, dar şi pentru dezvoltarea unei noi fabrici în Azuga, judeţul Braşov, aceasta fiind una dintre cele mai mari investiţii realizate de o companie antreprenorială românească în zona de producţie.

Unde ajunge Borsec

Pentru brandul Borsec, în prezent, exportul este doar pentru imagine, reprezentând maximum 1,5% din cifra de afaceri. Cu toate acestea, Romaqua a ajuns să livreze în 17 ţări.

„Cele mai importante sunt Ungaria, SUA, Republica Moldova, Italia, Spania, Canada, China, Germania“, spune Mihaela Drăghici, director de PR la Romaqua Group.

alina.vasiliu@zf.ro

Lasă un răspuns