10 pași de la ideea ta de afaceri la punerea în practică
Toată lumea se pricepe la fotbal și la politică. Oamenii au aceeași senzație că se pricep instinctiv și la afaceri.
Sau mai bine nu… a fi antreprenor poate fi cel mai greu lucru pe care îl faci în viață (în fine, pe lângă căsătorie și crescut copii) și nu vine la pachet cu vreun manual de instrucțiuni, certificat de garanție (dacă „strici” lucrurile) iar greșelile au costuri enorme.
Există antreprenori care au luat credite pentru un startup, nu au putut să îl mențină, l-au închis, dar banii la bancă se duc în continuare, ani de zile de plăți pentru un calcul greșit la început.
Așadar, dacă vrei să faci un business, ce ar trebui să știi încă de la debut? Cum să minimalizezi posibilitatea de a greși? Cum să nu fii și tu în statistica celor „75% care eșuează”?
Iată câteva măsuri pentru a te proteja de eșecul răsunător și pentru a debuta cât mai …lin:
- Dacă ai o idee de afacere, gândește-te bine la ea înainte să te pui pe treabă (respectiv să te împrumuți, să-ți iei parteneri, etc.)
Este necesar să îți placă ceea ce urmează să faci, evident, pentru că vei petrece multe ore pe zi (deseori mai mult de 8 sau 10) în acea activitate. Nu confunda însă business-ul cu plăcerea activității. E una să îți placă să gătești, alta e să gestionezi un întreg restaurant. Mulți dintre cei care au confundat cele două „pălării” s-au fript, și acum plătesc oalele sparte (a se citi „credite luate cu care nu au reușit să mențină restaurantul”).
Nu te îndrăgosti de ideea ta înainte de a vorbi și cu alții și de a căuta inclusiv contraargumente pentru ea!! Caută un bun „avocat al diavolului”, care să vadă toate posibilele piedici. Dacă ideea ta trece de testul acestuia, treci la treabă.
- Gândește-te la afacere în toate felurile, din toate unghiurile. Cât de mare e piața, cererea pentru ceea ce vrei tu să faci? Ce concurență ai? Ce costuri vei avea? Merită riscat? Este momentul bun pentru așa ceva? Este un domeniu pe creștere sau în regresie? De exemplu, dacă vrei să lansezi un ziar – și ziarele dispar pe capete -, crezi în continuare că e o idee bună?
Așează-te la birou și pune pe hârtie toate aceste idei, argumente și contraargumente. Acum e momentul, nu mai târziu, când, poate, vei constata că ai competitori la care nu te-ai gândit…
- Cere părerea unei mulțimi cât mai mari de oameni. O mare greșeală pe care o fac mulți antreprenori este să-și ascundă ideea, de teamă să nu le fie copiată. Dar de la idee la implementare e cale lungă!
Măcar de s-ar găsi cineva care să pună laolaltă efortul necesar implementării unei idei așa de …geniale! Cum spunea cineva: „Oricine a avut într-o dimineață o idee excepțională făcând duș; problema e să o pui în practică”. Așadar, cere feedback de la toți și ascultă-l atent, nu ignora ceea ce nu îți place să auzi. Întreabă-i mai ales pe virtualii tăi clienți ce cred despre idee, până la urmă ei sunt cei care o vor folosi.
- Ia în calcul în mod concret acest feedback. Fă schimbările necesare în planul de business, în cheltuielile estimate, fă un calendar de acțiuni ca să fii sigur/ă că ajungi la scopurile propuse în timpul propus. Nu uita că o greșeală frecventă a antreprenorilor este subestimarea costurilor și a timpului ncesar. Fii isteț/ isteață și fă invers: supraestimează aceste costuri, e mai bine să fii plăcut suprins și să rămâi cu bani și timp, decât invers.
- Fă un prototip ieftin. Când oamenii văd și simt ceea ce vor folosi își dau seama mai ușor dacă le este sau nu de trebuință. Degeaba te duci cu PowerPoint la prezentări despre noua ta linie de dulciuri fără gluten, mai bine fă niște brioșe de felul acesta și dă-le celor din publicul tău țintă (cei cu intoleranță la gluten).
- Dacă trece testul prototipului, deschide o prăvălie, lansează o variantă demo, scrie un capitol al cărții, orice vrei tu să faci și vrei să aibă public de masă. Fă un marketing minimal ca să audă lumea de tine. Primii clienți îți vor da un feedback valoros cu privire la cantitatea de produs/ servicii necesare. Până în acest moment, tu, ca antreprenor, nu ai destule date despre succesul posibil, și mergi cam …orbește.
- Testează prețuri diferite, branding-ul posibil, mesajele de marketing, variante de design, promoții, calendar de promoții. Poate că mesajele adresate părinților nu sunt bine targetate, și mai bine te adresezi copiilor (să zicem că produci dulciuri sănătoase), etc. Testează și experimentează. Apoi „clonează” ce merge și abandonează ce nu merge.
- Măsoară rezultatele și trage niște concluzii: poate că oamenii sunt sensibili la prețul produsului sau serviciului tău și nu vei putea jongla prea mult în direcția asta; poate că nu sunt sensibili la preț și atunci poți crește incremental prețul să vezi ce iese.
- Fii pregătit/ă de creșterea afacerii. Studiază din nou și din nou planul de business, echipa, markeetingul. Adună resurse, angajează oameni capabili (în teorie, ar trebui să fie mai capabili decât tine pe fiecare din „feliile” de activitate, că doar de aia îi plătești).
Dacă ai nevoie de capital, acum e momentul. Pentru că acum știi pe ce stai, cât te costă orice unitate produsă sau serviciu, orice om angajat, etc. Acum apele sunt limpezi și poți merge la bancă cu un plan de business clar și persuasiv.
- Măsoară, măsoară, măsoară. Orice decizie ar trebui, în teorie, să aibă un impact la bani. Unele decizii sunt mai economice, altele mai scumpe, unii oameni angajați aduc venituri mai mici, alții mai mari. În fiece moment al zilei trebuie să știi cum stai.
Sursa: business-talks.ro