REPORTAJ. „Kilometrul zero“ al modei româneşti rămâne fără chiriaşi după ce pandemia a alungat clienţii. Spaniolii de la Inditex au închis magazinele Bershka şi Pull&Bear de la parterul Unirea Shopping Center. Zara şi Stradivarius rămân deschise

♦ Alte două magazine Inditex la care s-au tras sau se vor trage obloanele sunt Stradivarius Brăila şi Oysho din Iulius Mall din Iaşi, conform surselor ZF ♦ Traficul redus al magazinelor Bershka şi Pull&Bear de la parterul Unirea Shopping Center a dus la închiderea lor ♦ Încă din vară gigantul spaniol a anunţat că va închide peste 1.000 de magazine din lume pe fondul impactului pandemiei în comerţul offline ♦ Inditex va rămâne cu aproape 140 de unităţi fizice pe plan local, sub opt branduri.

La Unirea Shopping Center, kilometrul zero al im­pe­riului Inditex şi cândva kilometrul zero al modei ro­mâneşti, este linişte.

Acum doar 10 luni, deşi pare că a tre­cut mai degrabă o veşnicie, rea­li­tatea însemna trotuare pline şi apetit de consum, în special pentru produsele de fashion ale marilor branduri care flanchează magazinul Unirea, deschis iniţial în urmă cu mai bine de patru decenii şi transformat între timp în centru comercial modern.

Freamătul continuu şi agitaţia ce te înconjurau când ajungeai lângă Unirea Shopping Center – altădată cel mai vizitat mall din Capitală – sunt acum doar o amintire. Pandemia şi restricţiile impuse de autorităţi odată cu ea au făcut ca traficul din zonă să scadă considerabil. Nu este doar cazul punctual al Unirea Shopping City, ci este situaţia celor mai multe malluri din România şi din lume unde, după lockdown, numărul de vizitatori a înregistrat un declin dramatic.

Acesta este principalul motiv pentru care unele magazine au tras obloanele. Este cazul Bershka şi Pull&Bear de la parterul Unirea Shopping Center, branduri iconice pentru comerţul din zonă.

Cele două mărci aparţin grupului spaniol Inditex, care are în total opt nume în portofoliu, dintre care cel mai cunoscut este Zara. Toate mărcile sunt prezente pe plan local, atât cu operaţiuni online, cât şi offline. Dintre toate, la parterul Unirea Shopping Center erau prezente patru – Zara, Stradivarius, Pull&Bear şi Bershka. Magazinele celor două din urmă s-au închis, din cauza traficului slab, spun sursele ZF.

Zara şi Stradivarius rămân în continuare deschise. Zara a fost de altfel primul brand cu care grupul spaniol a mers în acest centru comercial, urmat un an mai târziu de Bershka şi apoi în 2011 de Pull&Bear. Tot în acelaşi an 2011, la final de martie, s-a deschis şi H&M la parterul aceleiaşi clădiri. Aceste branduri nu doar că şi-au aşezat ma­gazinele la parterul magazinului Unirea, ci au şi contribuit cu investiţii în faţada clădirii care a devenit astfel un mall după standardele actuale.

Poate cele mai cunoscute branduri de modă mass-market – Zara şi H&M – flanchează încă astfel – unul pe stânga şi  altul pe dreapta – un simbol al shoppingului românesc.  La mijloc însă sunt mai multe spaţii goale.

În cazul H&M această unitate este una dintre cele mai mari din România, fiind extinsă acum circa cinci ani.

Miercuri 13 ianuarie, puţin trecut de ora 20.00, primul magazin de la Unirea Shopping Center pe care îl vezi este cel al brandului Zara, marca fanion a puternicului imperiu Inditex, cu afaceri anuale ce merg spre 30 mld. euro la nivel mondial. Pe trotuar nu trece decât o singură persoană, iar liniştea de pe bulevard aminteşte de o seară în provincie, în urbanul mic. În Zara sunt mai mulţi angajaţi decât clienţi. Însă magazinul este deschis, ceea ce nu se poate spune despre celelalte branduri Inditex poziţionate de altfel strategic în jurul clădirii.

Pe colţul clădirii de aproape 84.000 mp, prima imagine care şochează în peisajul de shopping este locul în care obişnuia să fie magazinul Bershka, fix pe colţ, unde vitrinele mari şi goale stau acum şi aşteaptă. Din când în când trece câte o persoană, dar nimeni nu se uită spre vitrinele goale, semn că singurii care mai calcă trotuarele din centrul Bucureştiului cu câteva ore înainte de restricţiile de circulaţie sunt fie rezidenţi ai zonei, fie oameni care trec în grabă.

Imaginea unei economii îngheţate se prefigurează şi în faţa clădirii, o zonă care arăta ca un adevărat muşuroi de furnici în urmă cu mai puţin de 12 luni, cu magazine pline şi oameni care ieşeau constant la suprafaţă prin cele două guri de metrou. De data asta întreaga imagine era compusă din maximum 20 de persoane, majoritatea taximetrişti care aşteaptă următoarea cursă sau poliţişti.

În faţa uneia dintre cele două guri de metrou se conturează într-o lumină galbenă o cameră goală cu „lacătul pe uşă“. Deasupra uşii rotative încă se mai pot observa urmele lăsate de literele care au stat acolo ani de zile: Pull&Bear.

Întregul parter al Unirea Shopping Center are mai mulţi angajaţi decât clienţi în prima lună a anului, în mijlocul săptămânii. Nici magazinul brandului suedez H&M, nici restaurantele de tip fast-food, nici mesajele de un galben strident ale brandului nemţesc New Yorker care anunţă „REDUCERI FINALE“ nu au reuşit să schimbe acest lucru.

Încă din vară gigantul spaniol a anunţat că va închide peste 1.000 de magazine din lume pe fondul impactului pandemiei în comerţul offline. Focusul urma să fie pe online.

La momentul acela nu existau veşti privind închiderile din România. Între timp, pe lângă unităţile de la parterul Unirea Shopping Center, există alte două magazine la care s-au tras sau se vor trage obloanele. Este vorba Stradivarius Brăila şi Oysho din Iulius Mall din Iaşi, conform surselor ZF. Impactul pandemiei începe să se resimtă chiar de la vârful pieţei de modă. Inditex va rămâne cu aproape 140 de unităţi fizice pe plan local, sub opt branduri.

Grupul spaniol, controlat de miliardarul Amancio Ortega, este liderul pieţei locale de modă la nivel de grup. Inditex a ajuns în 2019 (cel mai recent an pentru care există date) la afaceri cumulate de 1,83 mld. lei (380 de milioane de euro) în România, cu 7% mai mult decât în 2018. Toate cele opt branduri ale ibericilor şi-au majorat businessul în 2019 cu rate cuprinse între 3% (Massimo Dutti) şi 20% (Oysho). Datele analizate de ZF arată că brandurile mai mici, cu mai puţine magazine, înregistrează cele mai mari creşteri. O explicaţie poate fi faptul că baza de plecare e mai mică, iar orice nouă deschidere cântăreşte mai greu în total.

Inditex este prezent pe piaţa locală cu un total de opt branduri, dintre care cel mai puternic este Zara, care aduce jumătate din business. Celelalte sunt Bershka, Stradivarius, Oysho, Massimo Dutti, Uterque, Zara Home şi Pull&Bear.

Totodată, grupul a obţinut în 2019 în România un profit net de aproape 250 mil. lei, ceea ce înseamnă o marjă netă de 13%, una dintre cele mai mari din retail.

Marja fluctează şi ea de la un brand la altul, însă nu scade sub 11% cât este în cazul Bershka, Massimo Dutti sau Zara Home. La polul opus, cel mai bine stă brandul fanion Zara, cu 15%.

De altfel, marca de modă Zara este cea mai importantă pentru grup atât ca profitabilitate, cât şi ca cifră de afaceri, contribuind cu jumătate sau chiar mai bine la totalul businessului.

Inditex deţine circa 7.200 de magazine fizice pe aproape 100 de pieţe, iar acestora li se adaugă operaţiunile online din peste 200 de ţări. În România spaniolii au deschise aproape 140 de unităţi offline (conform site-ului propriu), iar fiecare dintre cele opt branduri are şi operaţiuni online. Acestea din urmă nu sunt însă operate pe firmele din România unde sunt înregistrate doar vânzările din offline.

Cele din online sunt raportate direct în Spania, la sediul central, şi nu sunt publice. Acolo sunt de altfel şi procesate comenzile care pornesc din toate colţurile lumii şi care sunt apoi expediate din inima imperiului Inditex către destinatari. Totuşi, online-ul adaugă circa 10-15% la businessul din România, conform surselor ZF, ceea ce duce cifra de afaceri totală spre 2 mld. lei.

SURSA:https://www.zf.ro/companii/reportaj-kilometrul-zero-modei-romanesti-ramane-chiriasi-dupa-19867312

Lasă un răspuns