Interviu cu Vlad Yatsenko, omul din spatele codului Revolut: ”planurile noastre inițiale erau de 10 ori mai mici”

Dacă Nikolay Storonsky, Nik, așa cum se prezintă el, CEO-ul fintech-ului Revolut, este fața companiei – interviurile cu unul dintre cei doi fondatori ai unicornului britanic sunt ceva mai numeroase, iar comunicatele de presă venite din partea companiei au mereu și un citat al său -, partenerul său de business, Vlad Yatsenko, este ceva mai discret și mai ”zgârcit” în declarații.

Așa cum sunt, de fapt, cam toți oamenii tehnici. Pentru că Vlad este CTO-ul Revolut, fiind omul din spatele codului pe care se bazează întreaga platformă.

La mijlocul lunii mai, Vlad a fost prezent la București, în cadrul conferinței Future Banking, organizată de colegii noștri de la wall-street.ro, iar acolo am stat de vorbă cu el și am aflat câteva detalii ”tehnice”.

Dor de scris cod

De exemplu, faptul că spre regretul său, nu mai are timp să mai scrie cod pentru platformă. Din momentul în care responsabilitățile sale s-au schimbat în cadrul companiei și a ajuns să coordoneze o echipă de developeri care crește în mod constant (în acest moment, Revolut are în echipa de dezvoltare 230 de persoane, de la ingineri de date, la programatori mobile, web, designeri), Vlad a trebuit să renunțe la un rol activ în cadrul dezvoltării de produs. Asta nu înseamnă că nu este la curent cu tot ce e nou în materie de development.

”Pentru mine a început ca un hobby, dar zilele astea nu prea mai apuc și mi-e dor. Dar mă uit la codul scris destul de mult și de des, discut codul cu inginerii, este limbajul pe care-l folosim în loc să folosim gesturi”, ne-a povestit el.

Vlad Yatsenko, cofondator Revolut: fii obsedat de ceea ce-și doresc clienții

Și pentru că am deschis discuția despre codul din spatele Revolut, am curioși să aflăm și dacă atunci când a lansat această platformă alături de Nikolay s-a gândit vreun moment că Revolut va deveni un unicorn.

Unicornul? Un animal fantastic

”Am început cu planuri modeste, dar nu a durat foarte mult până să ne dăm seama că se va transforma în ceva important. Planurile noastre inițiale erau de 10 ori mai mici. În primul an, când am ajuns la 300.000 de utilizatori, a devenit clar că am descoperit o nișă foarte bună și a devenit tot mai clar că vom crește exponențial. Dar nu, nu a existat niciun plan de la început ca să devenim unicorn”, ne spune zâmbind Vlad.

Compania cu sediul în Londra are peste 4.000.000 de utilizatori în Europa și a obținut finanțări în valoare totală de 336 milioane de dolari de la investitori cunoscuți precum Index Ventures, Balderton Capital, Ribbit Capital sau DST Global. Peste 10.000 de utilizatori își deschid noi conturi Revolut în fiecare zi.

De la dezvoltarea accelerată a Revolut au pornit și câteva dintre provocările cele mai mari în ceea ce privește business-ul. Dacă, după cum afirmă chiar el, printre provocările de început se numără rapiditatea cu care trebuiau înlocuite sau modificate din mers proceduri sau noi prioduse, acum, una dintre cele mai mari provocări este aceea ca sistemul intern din Revolut să nu devină prea birocratic.

Capcana birocrației

”Este dificil să nu cazi în capcana de a deveni prea birocratici. Încercăm să păstrăm un ritm rapid, să îmbunătățim calitatea și să continuăm să creștem. Acestea ar fi provocările pe care le avem acum”, afirmă cofondatorul Revolut.

Potrivit acestuia, o metodă prin care încearcă să elimine capcana birocratică este chiar împărțirea aceasta pe echipe care se concentrează pe anumite zone ale produsului, echipe care se conduc singure.

Vlad Yatsenko menționează faptul că procesul de recrutare în cadrul companiei este unul continuu, iar în echipa sa de developeri caută oameni ”care sunt în stare să rezolve probleme, să înțeleagă procesul de construire a acestui software”.

Ce alte skill-uri mai caută în viitorii programatori care să se alăture Revolut?

”Să aibă computer science fundamentals. Să aibă o diplomă în domeniu. Dacă nu ai asta, e nevoie de experiență semnificativă în domeniu. Cel mai probabil de la 5 ani în sus ca experiență. Noi avem de-a face cu bani, nu suntem în Silicon Valley ca să construim o rețea socială”, declară el.

Secretul unui UX bun

Revenind la succesul pe care îl are Revolut și faptul că a reușit să atragă milioane de utilizatori din toată lumea, Vlad precizează faptul că unul dintre secretele unei experiențe interesante pentru utilizatori este chiar simplitatea.

”Știu că nu spunem mereu asta, pentru că, în spate, produsul este complex și nici noi câteodată nu respectăm în totalitate, însă este cea mai bună soluție: să fie cât mai simplu, să arate curat. Vom avea noi funcționalități în aplicație pentru a o face cât mai intuitivă. Este mai multă interacțiune prin device-uri, prin dispozitive purtabile, nu mai este focus pe a pune totul pe ecran și să le ceri utilizatorilor să consume toată informația cu privirea”, menționează Yatsenko.

Astfel, planul său și al întregii echipe Revolut este de a face întreaga experiență de utilizare a platformei cât mai adaptabilă, în același timp crescând numărul de produse și de feature-uri.

”Ne dorim să le facem mai intuitive, astfel încât în loc să ai o grămadă de butoane și ecrane, lucrurile să apară doar când ai nevoie de ele, într-un mod simplu. Atunci când ai nevoie de ele, sunt acolo. Trebuie să ne gândim și la faptul că nu toți clienții noștri sunt la fel și folosesc Revolut pentru necesități diferite. Aplicația se va adapta mult mai mult pentru ceea ce-ți dorești și la ce o folosești”.

Vlad menționează faptul că, în medie, utilizatorii Revolut au între 32 și 34 de ani, fiind oameni maturi care au propriile venituri. Însă, echipa sa lucrează și la lansarea unei versiuni destinate copiilor care merg la școală, părinții urmând să aibă opțiunea de a le pune acestora bani în cont și pe card în loc de a le mai da banii în mână.

”Nu contează ce vârstă ai, experiența ar trebui să fie simplă și clară atunci când vorbim despre finanțe. Noi vrem să o facem mai prietenoasă și simplificată. Scopul nostru este de a-i ajuta pe utilizatori să-și maximizeze potențialul banilor lor”, completează el.

Recent, Revolut a aniversat un an de prezență oficială pe piața românească.

Revolut a ajuns la un sfert de milion de utilizatori la nivel local la un an de la lansarea oficială în țara noastră, un număr de 12 ori mai mare față de luna mai a anului 2018.

România urcă astfel pe locul al doilea în topul piețelor cu cea mai rapidă creștere, după Marea Britanie, și este cea de a cincea piață Revolut în Europa ca număr de utilizatori, după Marea Britanie, Franța, Polonia și Irlanda.

Peste 250.000 de români folosesc serviciul digital oferit de Revolutpentru a-și gestiona mai bine banii. Fintech-ul britanic a înregistrat o creștere record pe piața locală, deschizând în prezent peste 1.200 de conturi pe zi.

Lecțiile dezvoltării Revolut

La finalul discuției noastre cu Vlad Yatsenko, cofodator Revolut, am aflat și câteva lucruri pe care acesta le-a învățat în toți acești ani în care a dezvoltat această platformă și întreg business-ul Revolut.

Recunoaște că l-am pus pe gânduri. ”Un lucru pe care pot să-l spun este că focusul este important, este extrem de important să-ți păstrezi concentrarea pe ceea ce ai de făcut. Scalezi, crești, ai succes, dai greș, dar e important să rămâi concentrat. Altfel, în special cu cât devii mai mare, cu cât deviine afacerea mai complexă, cu atât există mai multe elemente care distrag atenția. Toată lumea trebuie să înțeleagă ce e sau nu important”, afirmă cofondatorul Revolut.

Sfatul său după acești ani? ”Când începi, ești mic, totul este simplu, vorbești mereu pe procese, dar comunicarea este extrem de importantă și atunci când crești. Trebuie să vorbești mereu cu echipa ta”.

sursa: start-up

Lasă un răspuns