Cum au ajuns românii consulte un avocat fără să iasă din casă. Schimbări importante pe piața avocaturii din România

Pandemia de coronavirus a adus o serie de schimbări pentru avocatura din România. Izolarea și statul în casă i-au determinat pe români să folosească tehnologia pentru a lua legătura cu avocații, astfel că s-a ajuns ca o discuție cu un avocat să se poată face online. Capital a discutat cu Romeo Cosma, fondatorul avocatura.com, o platformă care facilitează consultațiile online dintre clienți și avocați.

CAPITAL:  Ce a însemnat venirea pandemiei de coronavirus pentru platforma avocatura.com?
Romeo Cosma: Pentru platforma avocatura.com, perioada stării de urgență impuse de pandemia COVID-19 a însemnat în esență o creștere spectaculoasă a notorietății. Lucrurile au coincis fericit și cu o serie de demersuri în desfășurare pentru ca un număr cât mai mare de oameni să afle despre posibilitatea de a beneficia de consultații juridice video din partea unui avocat specializat sau de obținerea unui document juridic redactat de un specialist în drept. Cea mai plăcută surpriză a fost, însă, de departe să constatăm că demersurile noastre de popularizare au stârnit interesul unui număr mult mai mare de oameni decât anticipasem inițial.

CAPITAL:  Cu cât a crescut numărul consultațiilor față de perioada anterioară?
Romeo Cosma: Iarăși un lucru curios: în perioada cât au existat restricțiile impuse de starea de urgență, numărul comenzilor nu a crescut, însă au crescut numărul vizitatorilor și numărul conturilor nou create de clienți pe platformă, adică interesul publicului. Oamenii își fac conturi doar în pregătirea lansării unor comenzi de consultanță juridică video sau în scris. Mai mult decât atât, este important să spun că numărul comenzilor efective chiar a scăzut cu 30%. În discuțiile telefonice purtate cu cei care-și făceau cont de client, aceștia ne spuneau că este foarte interesant serviciul oferit de noi, că le este util, dar că încă nu vor comanda. Venind mai în actualitate, creșterea comenzilor pe platforma avocatura.com a început să se simtă după reluarea activității la instanțele de judecată și astfel am încheiat luna mai cu o creștere de 120% față de luna aprilie. Până la mijlocul lui iunie, pe platforma noastră, a fost egalat deja numărul de comenzi din întreaga lună mai și ne așteptăm la o creștere totală per lună de minimum 80% față de perioada anterioară similară.

CAPITAL:  Cum se desfășoară o consultație online cu un avocat, cât costă și cât durează o astfel de consultație?
Romeo Cosma: Platforma avocatura.com este foarte simplu de folosit de către orice client. Acesta intră pe platformă, caută și alege avocatul potrivit cazului său, în funcție de specializări, de rating-ul și review-rile primite de la clienți anteriori și după ce-și face cont pe avocatura.com (operațiune ce durează maximum 2 minute), poate plasa oricând o comandă de consultație juridică live sau poate solicita redactarea unui document juridic. Clientul este cel care alege în funcție de nevoile sale durata consultației video, iar aceasta poate fi de 30, 60 sau de 90 minute. Tot clientul propune când anume să îi fie acordată această consultație, stabilind o anumită dată și oră. Dacă avocatul este disponibil la acea dată și oră, acceptă programarea, iar dacă nu este disponibil, propune clientului o altă zi și oră. După ce data și ora consultației au fost convenite, clientul achită onorariul corespunzător pentru 30, 60 sau 90 minute. La momentul consultației programate, prin intermediul platformei, se inițiază un apel video securizat. Consultația juridică live se poate acorda printr-o comunicare ce este complet confidențială și integral securizată electronic. Dacă respectivul client dorește să prezinte avocatului anumite documente, acestea pot fi transmise electronic, tot confidențial, prin intermediul unei aplicații de live chat, ce este alocată acelei comenzi. Dacă avocatul are nevoie de timp suplimentar pentru a se documenta, avocatul și clientul pot întrerupe de comun acord consultația, aceasta urmând să fie reluată la un moment ulterior, stabilit împreună, care poate fi oricând în următoarele 30 de zile. Am luat această decizie astfel încât clientul să beneficieze de întreaga perioadă de timp comandată și plătită și de o consiliere adecvată, în care să-și atingă obiectivele. După încheierea consultației, platforma solicită în mod automat clientului să-i acorde un rating și să-i scrie un scurt review avocatului. Scopul acestei operațiuni este de a putea îmbunătăți constant serviciile oferite de avocații parteneri ai avocatura.com pentru clienții noștri persoane fizice sau juridice. Onorariile percepute de avocații prezenți în acest moment pe platformă sunt cuprinse între 40 și 130 euro/oră (echivalent în lei). Onorariile sunt stabilite de către fiecare avocat în parte și nu arbitrar de către platformă. Este la fel ca la booking, dacă vreți: proprietarii decid ce prețuri pun pentru camerele scoase la închiriere, în funcție de obiectivele lor legate de vânzări și de gradul optim de ocupare.

CAPITAL:  După consultația online, clientul poate fi și reprezentat în instanță de cineva de la avocatura.com sau se îndreaptă către un alt avocat?
Romeo Cosma: Platforma avocatura.com este un instrument oferit atât avocaților din România, cât și oricărui client, fie că este român din diaspora, cetățean străin venit să lucreze pe teritoriul nostru, antreprenor, manager, liber-profesionist ș.a.m.d.. Avocații și clienții noștri pot angaja orice alte servicii juridice doresc, inclusiv reprezentarea juridică în cazul unui proces, despre care mă întrebați. Noi chiar le recomandăm ambelor părți implicate ca relația profesională care a debutat prin intermediul platformei online să continue mai apoi și cu angajarea acelui avocat într-un proces dacă, bineînțeles, acestea sunt nevoile clientului. Avocatura.com nu se interpune în niciun fel în relația dintre client și avocat. Noi doar facilităm această relație, oferindu-le clienților interesați o platformă digitală prin care pot lua legătura cu o serie de avocați profesioniști, specializați în diverse domenii și pentru care putem garanta că sunt înscriși în barouri și au o bună reputație profesională. Spun asta pentru că avem niște filtre clare de selecție a avocaților care pot acorda consultanță prin intermediul platformei noastre, nu este un produs pentru ”oricine” ori pentru orice avocat care nu are clienți sau are prea puțini.

CAPITAL:  Care sunt cele mai des întâlnite probleme juridice pe care le au clienții avocatura.com?
Romeo Cosma: Toate consultațiile acordate prin intermediul nostru, așa cum vă spuneam și mai sus sunt complet confidențiale și nu avem acces la aceste date. Pot doar să vă spun care au fost temele cu care au venit clienții către mine, în calitatea mea de avocat prezent pentru consultații pe platforma avocatura.com. Concret, au fost chestiuni legate de dreptul construcțiilor, de funcționarea societăților comerciale, de relația antreprenorilor cu autoritățile și chestiuni ce țin de domeniul dreptului penal. Acestea sunt de fapt și specializările mele ca avocat.

CAPITAL:  Ați primit solicitări de la clienți care au avut probleme legate de ordonanțele militare?
Romeo Cosma: Da, eu personal am primit și la fel și colegii cu care am mai vorbit în această perioadă. Restricțiile de circulație impuse prin Ordonanțele militare au generat multe situații în care au fost aplicate sancțiuni. În acest context, mulți români au avut nevoie de sfatul unui avocat pentru a putea gestiona corect demersurile de contestare, ce trebuiau/trebuie făcute în justiție.

CAPITAL:  Cum a schimbat pandemia piața avocaturii din România?
Romeo Cosma: Pandemia COVID-19, izolarea, precum și perioada stării de alertă au schimbat și continuă să schimbe obiceiurile de consum de pe piața avocaturii, în sensul în care atât clienții, cât și avocații își manifestă o preferință tot mai mare pentru consultanța online, telefonică și video. Mai mult decât atât, a avut loc și continuă să aibă loc o reorientare a activităților desfășurate de avocați. Avocații specializați în litigii și-au redus activitatea, iar acum fac eforturi deosebite pentru a respecta programările făcute de instanțe. Avocații ce acordă preponderent consultanță clienților au citit și citesc cu mai mare atenție clauzele ce reglementează forța majoră din contracte și au lucrat și vor lucra intens la modificarea contractelor comerciale standard. Mai departe, avocații specializați în dreptul muncii lucrează la restructurări sau apără persoane cărora le-au fost încetate abuziv contractele de muncă. În general, avocații lucrează și mai mult sub presiunea timpului în prezent, dar dintr-o perspectivă schimbată. Această pandemie a generat și va continua să genereze o serie de efecte în economie și la fel și în relațiile de muncă, iar foarte mulți avocați sunt solicitați în aceste zile de clienții lor care vor să-și poată gestiona cât mai bine problemele juridice determinate de toate aceste schimbări.

CAPITAL:  Ce tendințe dintre cele impuse de pandemie se vor păstra și după revenirea la normalitate?
Romeo Cosma: Cred că două dintre aceste tendințe sunt cele mai valoroase pentru noi toți întrucât ne schimbă nu numai obiceiurile de consum, dar și viețile dacă vreți. Este vorba despre digitalizarea relațiilor de consultanță juridică, precum și despre colaborarea online cu instituțiile din domeniul dreptului, care a devenit posibilă în pandemie. Nu știu dacă este necesar să adaug sau nu, dar eu personal mizez foarte mult pe tot ce implică digitalizare pentru că ”online-ul” este mai ușor, mai rapid și ”mai civilizat” și, în același timp, este mai controlabil și mai ieftin.

SURSA:  https://www.capital.ro/cum-au-ajuns-romanii-consulte-un-avocat-fara-sa-iasa-din-casa-schimbari-importante-pe-piata-avocaturii-din-romania.html

Lasă un răspuns